ANNONS
Integritet på Tailsweep

Cancerbrev 22 – Biverkningar, Bröllop och en Tvättmaskin på glid

Då var det tisdag igen och därmed dags för veckans cancerbrev från min fantastiska far. Kram Å

”Hej mina vänner. Måndagsmorgonen började lugnt och stilla, först kom hemsjukvården med mina och hustruns mediciner. Därefter lite småpussel, hustrun tvättade, utanför var det sommar. Kvällen tillbringades framför tv.

Tisdag morgon var annorlunda. Det var dags för den femte cellgiftbehandlingen. Klockan elva infann vi oss på centrallasarettet i Växjö. Först hade vi hämtat dottern Åza, så hustrun hade någon att tala med under behandlingen. Anslutningen till dosan, den som jag har inopererad på bröstet, gick bra. Först spolar man dosan med koksaltlösning i nästan trettio minuter, sedan kom cellgiftet, som heter Kadcyla. Det injiceras under trettio minuter, jag har knappast några biverkningar.

Det är ett ganska nytt medel,  forskningen går verkligen framåt, speciellt på cancerbehandling. Min överläkare på onkologen har alldeles nyligen doktorerat i just bröstcancer.

Jag tycker det känns bra att veta detta.

Onsdagen började som alltid efter cellgiftbehandling som jag ju hade fått på tisdagen. Jättetrött och ändå inte kommit till ro. Jag har börjat lyssna på en roman av Lisa Marklund, den heter Du gamla, du fria. Inte ens denna roman förmådde jaga bort tröttheten.

På torsdag eftermiddag var det meningen att vår unge polske hantverkare skulle ta flyget i Öjaby. Han skulle flyga hem till Polen, för att deltaga i ett bröllop i södra Polen. På eftermiddagen köpte han en bil, sedan sålde han den på telefon, till någon i Polen med god förtjänst. Detta gjorde att han fick ta färjan i Karlskrona till Polen i stället för flyget.

Ett polskt bröllop är ett stort arrangemang, ibland varar bröllopet i tre dagar. Patryk skall komma tillbaka på tisdag eller torsdag, under tiden skall Josef, som är kvar hos oss, olja våra tre terrasser,

När Patryk är tillbaka, har de flera ganska stora arbeten som väntar på dem.

De brukar åka tillbaka till Polen i slutet av november, fast varje år hoppas de kunna avsluta sina arbeten i slutet av september, vilket aldrig stämmer.

Jag har haft dålig aptit och vid cellgiftbehandlingen upptäcktes att det var beläggning på tungan. Jag fick en medicin, fyra gånger om dagen skall jag ta en millimeter vätska uppblandat med vatten, samt skölja munnen med det, sedan svälja det hela.

Jag har haft planer på att ekipera mig med nya byxor, jag har gått ner så mycket i vikt, att byxorna ramlar av mig. En viktminskning från 99 kg till 73,5 är märkbar. Tidigare hade jag varit glad över en sådan viktminskning, nu är jag inte så förtjust i den.

Under fredagen var vi runt i Alvesta och Växjö för att köpa tomatplantor och fröer till vårt växthus. Vi passade även på att köpa plantor till både vår grav och till vår vän Leif Killbergers, som vi har lovat sköta graven åt.

Det är en underbar tid i naturen, man blir helt överväldigad av Guds rikedom, som just nu visar sig i sitt överflöd.

Det är bara synd att både min och hustruns sjukdomar lägger lite sordin på känslorna. På andra sidan kan vi väl tänka att med detta sprudlande liv i naturen, finns det en stor och omtänksam gud för oss.

Ett som jag upplever som ett stort problem är en av biverkningarna när man behandlas med Kadcyla, det är andningssvårigheter, speciellt när jag har gått och lagt mig, till dess att jag somnat.

Även fredag kväll gick jag till sängs och somnade trots andningssvårigheter.

Lördag morgon kom hemtjänsten som vanligt och delade ut frukostmedicinen. Därefter var det resa till Moheda för att plantera på mina föräldrars grav och på en grav som tillhör en nära vän till mig.

Jag hade en stor busskund som varje år köpte bussar av mig. Han använde mig varje gång han inte hade någon chaufför till någon körning. Det blev både till Tyskland, Danmark och hela Sverige. Jag tyckte det var både roligt och intressant att köra dessa resor. Den tråkigaste och dessvärre den mest vanliga, var transfer till Köpenhamn. Man började klockan två på natten till lördag i Kalmar, därefter blev det Nybro, Växjö, Alvesta, Halmstad, Ängelholm, Helsingborg för att plocka upp passagerare. Sedan körde man direkt Kastrup för att släppa av dem.

Hela dagen tillbringade man på ett hotell på Istedgaade i Köpenhamn. Hotellet var även ett tillhåll för de prostituerade som patrullerade gatan utanför och som tog sina kunder till hotellet.  Kommersen på gick hela dagen.

På kvällen mötte man förra veckas passagerare och körde samma runda tillbaka. Sist städade och tvättade man bussen. Hela söndagen sov man som en stock hemma i Lidnäs. Denne bussåkare hade en dotter som var gift och bosatt i Wien i Österrike. Hon hade bott där i elva år, men nu hade mannen hittat en ny fru, så nu skulle hon flytta hem till Sverige

Pappa bussåkaren hade en stor Kabe husbil. Hela hennes bohag skulle rymmas i den, jag blev beordrad att följa med som andre chaufför.

Vi startade utresan i dåligt väder, snö och halka nästan hela vägen ner till Wien. Vi anlände tidig morgon så vi sov först en stund, sedan började vi lasta.

Husbilen var knökfull när vi var färdiga. Det enda vi inte fick plats med var en nästan ny tvättmaskin.

Strax innan vi skulle köra kom före detta mannen, han skulle fortsatt bo i lägenheten.

Dottern frågade hur mycket han ville betala för tvättmaskinen. Han hade ju sett att husbilen var fullstoppad. Du kan lämna den, sade han, men jag betalar inget för den. Jag behöver den inte fortsatte han. Då rann sinnet på min vän bussåkaren. Stark var han, han lyfte upp maskinen på balkongräcket, det var på tredje våningen, tittade att det inte var någon nere på marken, varpå han släppte den rakt ner på asfalten, maskinen blev ju totalförstörd. Jag glömmer aldrig minen på före detta mannen när han såg vad han gjorde.

Strax därefter påbörjade vi hemresan. Dottern och jag som hade varit ute hela natten i Wien med hennes kompisar och rumlat, låg tillsammans i den enda sängen som fanns i husbilen och sov. Pappan körde, och hem kom vi.

Fortsättning följer……………” //Kent

Följ mig gärna på Instagram!

@azabrennander.se
© Expressen Lifestyle AB, 105 15 Stockholm Bud: Gjörwellsgatan 30, StockholmTelefon: 08-736 53 00